אם שאלתם את עצמכם מה זה דופלקס – הנה התשובה. דופלקס הוא סוג של נכס למגורים המחולק לשתי יחידות מגורים נפרדות, המכונה דירת דופלקס. אלו דירות השוכנות זו על גבי זו, כאשר יחידה אחת ממוקמת במפלס התחתון והשנייה במפלס העליון. לכל יחידה יש בדרך כלל כניסה משלה, המספקת לדיירים פרטיות ותחושת אינדיבידואליות.

דופלקסים מאופיינים לרוב בעיצוב האדריכלי הייחודי להם, הכולל גרם מדרגות או דלת מקשרת פנימית, המאפשרת גישה נוחה בין שתי היחידות. פריסה זו מבדילה בין דופלקסים לסוגים אחרים של נכסים רב-משפחתיים, כגון בתים עירוניים או בנייני דירות.

אחת הטעויות הנפוצות לגבי דירות דופלקס היא שכל יחידה עליונה נחשבת לפנטהאוז. אולם זה לא תמיד המצב. בעוד שחלק מדירות הדופלקס העליון עשויות להציע מאפיינים ושירותים יוקרתיים, לא כולן עומדות בקריטריונים כדי להיות מסווגות כפנטהאוז. יחידות הפנטהאוז נבדלות בדרך כלל על ידי הפריסות המרווחות שלהן, הגימורים היוקרתיים והנוף הפנורמי הנשקף.

באופן דומה, לא כל דירת דופלקס נמוכה יותר היא בהכרח דירת גן. בעוד שליחידות נמוכות רבות בדופלקסים יש גישה לגינה פרטית או לחלל חיצוני, זו לא תכונה הכרחית. דירות גן תוכננו במיוחד כדי לקבל גישה ישירה לגן או לאזור פטיו, הממוקמים לרוב בקומת הקרקע.

 

המאפיינים של דירת דופלקס

 

שטח נוסף: דירות דופלקס מציעות מגוון תכונות שהופכות אותן לבחירה פופולרית עבור בעלי בתים ושוכרים רבים. אחד היתרונות המרכזיים של דירת דופלקס הוא השטח הנוסף שהיא מספקת בהשוואה לדירות חד-מפלסיות מסורתיות. עם שני מפלסים, הדיירים נהנים מיתרון של אזורי מגורים ושינה נפרדים, המאפשרים פרטיות וגמישות רבה יותר באופן ניצול החלל.

 

דירות אנכיות: מאפיין נוסף של דירות דופלקס הוא הפוטנציאל לפריסות ייחודיות ופרטים אדריכליים. הסידור האנכי של היחידות מספק אפשרויות עיצוב יצירתיות, כגון תקרות גבוהות, קומות ביניים או גרמי מדרגות פתוחים. תכונות אלו יכולות להוסיף תחושה של אופי וסגנון לחלל המגורים, ולגרום לו להרגיש יותר כמו בית.

מרפסות וחללים חיצוניים: בנוסף למאפיינים הפנימיים, דירות דופלקס מציעות לרוב חללים חיצוניים כגון מרפסות רגילות, או מרפסות גג. חללים אלה מספקים יתרונות רבים כמו למשל האפשרות לארח וליהנות מנופים של האזור שמסביב. הזמינות של שטחים חיצוניים יכולה להשתנות בהתאם לדירת הדופלקס הספציפית, לכן חשוב לקחת זאת בחשבון בעת בחירת היחידה.

הכנסה נוספת: אחד היתרונות של דירת דופלקס הוא הפוטנציאל להכנסה משכירות. במידה והבעלים יבחר להשכיר אחת מהיחידות, היא יכולה לשמש עבורו מקור להכנסה נוספת. זה יכול להיות אטרקטיבי במיוחד עבור בעלי בתים המעוניינים להקטין את תשלום המשכנתא החודשי, או כנכס להשקעה המייצר עבורכם הכנסה נוספת.

תשתיות נפרדות: לדירות דופלקס יש גם לרוב תשתיות נפרדות כגון מערכות מים, חשמל וחימום. המשמעות היא שלדיירים יש יותר שליטה על השימוש והחיובים שלהם, בהשוואה למערכות משותפות בבניינים מגורים עם דירות בעלות קומה אחת. זה יכול להוביל לצריכת אנרגיה יעילה יותר, והוצאות נמוכות יותר עבור שירותים שונים.

 

האם כל דירת דופלקס עליון היא פנטהאוז?

 

ועוד לגבי הנושא של מה זה דופלקס, הרי שכדאי לדעת שלא כל דירת דופלקס עליון יכולה להיחשב פנטהאוז. למרות שייתכן שיש קווי דמיון במונחים של מספר מפלסים ואפשרות להציע יותר מקום, ייעודו של פנטהאוז חורג מעבר לפריסה של הדירה בלבד.

פנטהאוז מזוהה בדרך כלל עם יוקרה ובלעדיות. הוא ממוקם לעתים קרובות בקומה העליונה של בניין ומציע תכונות ושירותים נוספים המבדילים אותו מיחידות אחרות. אלה יכולים לכלול מעליות פרטיות, מרפסות חיצוניות רחבות ידיים, נוף פנורמי, גימורים יוקרתיים ואלמנטים נוספים.

לעומת זאת, דירת דופלקס עליון לא בהכרח כוללת את כל הדברים הללו. דירה עליונה כזו יכולה פשוט להתייחס ליחידה שתופסת את המפלסים העליונים של הבניין. למרות שהדבר עשוי להציע את היתרונות של אזורי מגורים ושינה נפרדים, ייתכן שלא תהיה לו אותה רמת יוקרה ובלעדיות הקשורה לפנטהאוז.

חשוב לציין שהמונח "פנטהאוז" יכול להשתנות בהגדרתו, ובשימוש שלו באזורים ושווקים שונים. במקרים מסוימים, כל דירה במפלס העליון עם תכונות רצויות מסוימות עשויה להיקרא פנטהאוז. עם זאת, במובן המחמיר, פנטהאוז אמיתי מאופיין בעיצוב יוצא דופן, בנוחיות ובמיקומו בתוך הבניין.

 

דירות דופלקס תחתונות

 

ואם אנו עוסקים בשאלה של מה זה דופלקס, הרי שיש גם דירות דופלקס נמוכות יותר והן מקושרות לרוב לרעיון של דירות גן. חשוב להכיר בכך שלא כל דירות הדופלקס הנמוכות יותר הן בהכרח דירות גן. בעוד שלחלק מיחידות הדופלקס הנמוכות יותר אכן יש גישה ישירה לחללים חיצוניים כגון גינות או פטיו, זה לא תמיד המקרה.

 

הקונספט של דירות גן

 

דירות גן מתייחסות בדרך כלל ליחידות הממוקמות בקומת הקרקע, ולהן גישה ישירה לחלל חיצוני משותף או פרטי, כגון גינה או חצר. דירות אלו נחשקות למי שנהנה משהייה בחוץ, ורוצה גישה נוחה לשטחים ירוקים.

 

דירות דופלקס תחתונות

 

בהקשר של דירות דופלקס, המונח "תחתון" מתייחס ליחידה שתופסת את המפלס התחתון בבניין בן שתי קומות. בעוד שחלק מדירות הדופלקס הנמוכות יותר עשויות להיות בעלות גישה לחללים חיצוניים, ייתכן שאחרות לא. דירות אלו עשויות להיות עם חלונות או מרפסות המשקיפות על הרחוב או על האזורים הסמוכים, במקום לגינה או לפטיו.

 

גישה לחלל חיצוני

 

כאשר מחפשים דירת דופלקס בקומות הנמוכות של הבניין, וכזו עם שטח חיצוני, חשוב להבהיר את המאפיינים הספציפיים הרצויים לכם. בבנייני דופלקס מסוימים עשויים להיות אזורי גינה או פטיו המיועדים אך ורק לשימוש ביחידות ברמה נמוכה יותר. יחד עם זאת, במקרים אחרים, חללים חיצוניים עשויים להתחלק בין כל דיירי הבניין, ללא קשר למפלס הדירה (זאת אומרת שגם לדירת הדופלקס התחתונה, וגם לדיירי הבניין כולו תהיה גישה לגינה התחתונה שבבניין).

בסופו של דבר, התשובה לשאלה האם דירת דופלקס נמוכה יותר היא דירת גן או לא, תלויה בעיצוב ובפריסה הספציפית של הבניין. חשוב כמובן לברר עם בעל הנכס או סוכן הנדל"ן לגבי זמינותם של חללים חיצוניים והנגישות אליהם לעומת יחידות דופלקס נמוכות יותר.

 

מה זה דופלקס

 

היתרונות והחסרונות של דופלקס

 

אחרי שהבנו מה זה דירת דופלקס למגורים נתמקד ביתרונות ובחסרונות של הדבר. מדובר בכמה שעל הדיירים הפוטנציאליים לקחת בחשבון, לפני קבלת החלטה.

 

1. מרחב ופרטיות: אחד היתרונות העיקריים של מגורים בדופלקס הוא החלל הרב שהוא מספק. דופלקסים מציעים בדרך כלל יותר מטרים רבועים בהשוואה לדירות מגורים סטנדרטיות בבניין, מה שמאפשר לדיירים להנות מאזורי מגורים גדולים יותר, חדרי שינה, ולפעמים אפילו מספר קומות. בנוסף, לדופלקסים יש לרוב כניסות נפרדות וחצרות משלהם או חללים חיצוניים, המספקים תחושת פרטיות שעשויה להיות חסרה בסוגי דיור אחרים.

 

2. חלוקת עלויות ופוטנציאל הכנסה: יתרון נוסף של מגורים בדופלקס הוא הפוטנציאל לחלוקת עלויות. אם אתם הבעלים של דופלקס, אתם יכולים לבחור באופציה של השכרת היחידה השנייה, מה שיכול לסייע בקיזוז תשלומי המשכנתא או הוצאות אחרות. יחד עם זאת, חשוב לציין שלהיות בעל דירה מלווה גם באחריות, כמו איתור וניהול שוכרים, תחזוקת הנכס ועמידה בתקנות המקומיות.

 

3. רעש וקירות משותפים: אחד החסרונות הפוטנציאליים של מגורים בדופלקס הוא הרעש והקירות המשותפים. מכיוון שדופלקסים מורכבים משתי יחידות נפרדות המחוברות, קיימת סבירות גבוהה יותר לשמיעת רעשים בין היחידות. זה יכול להיות בעייתי אם יש לכם שכנים רועשים או אם אתם מחפשים סביבת מגורים שקטה. עם זאת, ניתן למתן רעשים תוך שימוש באמצעי בידוד רעשים, או על ידי קביעת הסכם עם השכנים  לגבי רמות רעש והתנהגות מכבדת.

 

4. אחריות תחזוקה: מגורים בדופלקס פירושם  לחלוק קצת אחריות מבחינת תחזוקה, עם השכן. למרות שזה יכול להיות מועיל מבחינת חלוקת עלויות, זה גם אומר שאתם צריכים לנהל מערכת יחסים טובה עם השכנים ולתאם תחזוקה ותיקונים. חילוקי דעות או רשלנות משני הצדדים עלולים להוביל לסיבוכים ולמחלוקות פוטנציאליות. חשוב להקים קווי תקשורת פתוחים ולקבוע ציפיות ברורות לגבי אחריות התחזוקה.

 

5. קהילה ושכונה: מגורים בדופלקס יכולים לספק תחושת קהילה שעשויה להיות חסרה בבנייני דירות גדולים יותר. מכיוון שאתם חולקים את הבניין רק עם יחידה אחת נוספת, יש לכם הזדמנות לפתח קשרי חברות ושכנות טובים יותר עם השכן בדופלקס השני. זה גם יכול להוות יתרון במיוחד למי שמעריכים תחושת ביטחון והיכרות בסביבת המגורים.

 

מה לקחת בחשבון בעת רכישה או השכרה של דופלקס?

 

כאשר קונים או שוכרים דופלקס, ישנם מספר גורמים לקחת בחשבון. אלה כוללים את המיקום, אפשרויות המימון ומצב הנכס. הנה כמה נקודות עיקריות בנושא:

 

  • מיקום: מיקומו של דופלקס הוא מכריע כאשר שוקלים רכישה או השכרה. קחו בחשבון גורמים כמו קרבה למתקנים, בתי ספר, תחבורה ציבורית והשכונה בכללותה. בהתאם לאורח החיים והצרכים שלכם וודאו כי המקום אידיאלי עבורכם. בנוסף, בצעו מחקר על שוק השכירות באזור, אם אתם מתכננים להשכיר אחת מהיחידות, מכיוון שהדבר ישפיע על ההכנסה הפוטנציאלית שלכם.
  • אפשרויות מימון: אם אתם שוקלים לקנות דופלקס, חיוני לבחון את אפשרויות המימון הקיימות עבורכם. בדקו האם תוכלו לעמוד בתשלום משכנתא לנכס ומהן הריביות והתנאים. בנוסף, יש לשקול אם יש לכם  את היציבות הפיננסית להתמודד עם האחריות של להיות בעל בית, כולל תקופות פוטנציאליות של יחידה שועמדת ריקה, או תיקונים נחוצים. התייעצות עם יועץ פיננסי או יועץ משכנתאות יכול לעזור לכם לנווט בתהליך, ולקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר.
  • מצב הנכס: לפני קבלת החלטה יש להעריך היטב את מצב הדופלקס. שקלו לשכור מפקח מקצועי כדי להעריך את התקינות המבנית, מערכות החשמל, האינסטלציה והתחזוקה הכוללת של הנכס. זה יעזור לכם לזהות בעיות פוטנציאליות או תיקונים נחוצים שעשויים להשפיע על ההחלטה שלכם. בנוסף, יש לסקור את כל הסכמי השכירות הקיימים או היסטוריית השכירויות אם אתם קונים  נכס עם שוכרים קיימים.

 

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון כוללים מחירי השכרה ומכירה של נכסים דומים באזור, הפוטנציאל לפיתוח או הרחבה עתידיים, וכל מגבלה חוקית או אזורית שעשויה להשפיע על השימוש בנכס. כמו כן, כדאי להתייעץ עם מומחה נדל"ן לדופלקסים כדי לקבל תובנות והכוונה לאורך תהליך הקנייה או ההשכרה.

 

השפעת הדופלקסים על שוק הנדל"ן

 

לדופלקסים השפעה משמעותית על שוק הנדל"ן, בעיקר על היבטים שונים כמו היצע וביקוש, תמחור ומגמות בשוק. להלן שלושה תחומים מרכזיים שבהם ניתן לראות השפעה:

 

הגדלת היצע הדיור: לדופלקסים תפקיד מכריע בהגדלת היצע הדיור באזורים מאוכלסים וצפופים. על ידי חלוקת נכס בודד לשתי יחידות נפרדות, דופלקסים מספקים הזדמנות ליותר משפחות או יחידים להתגורר במקום מסוים. זה עוזר להקל על מחסור בדירות ומספק אפשרויות נוספות לקונים או שוכרים פוטנציאליים. כתוצאה מכך, ההיצע הרב יותר יכול ליצור שוק מאוזן יותר ולייצב או למתן את המחירים.

 

גיוון באפשרויות הדיור: דופלקסים מציעים אפשרות דיור ייחודית הנותנת מענה למגוון צרכים והעדפות. הם יכולים להתאים למשפחות רב-דוריות, בעלי בתים שרוצים לייצר הכנסה משכירות, או אנשים שמחפשים פתרון דיור זול יותר. הגמישות של הדופלקסים מאפשרת התאמה למגוון רחב של קונים ושוכרים, התורמים לשוק נדל"ן מכיל ודינמי יותר.

 

השפעה על תמחור ומגמות שוק: הנוכחות של דופלקסים יכולה להשפיע על התמחור ועל מגמות השוק בשכונות או קהילות ספציפיות. באזורים שבהם יש ביקוש גבוה לדופלקסים, המחירים עלולים לעלות עקב היצע מוגבל ותחרות מוגברת. מצד שני, באזורים עם עודף דופלקסים, המחירים עשויים להיות תחרותיים יותר, מה שהופך את הדבר לאופציה אטרקטיבית עבור קונים או שוכרים.

יתר על כן, הפופולריות של דופלקסים יכולה גם לעצב את מגמות השוק. יזמי נדל"ן ומשקיעים עשויים להתמקד בבנייה של דופלקסים או בהסבת דירות קיימות וביצוע שיפוץ לקבלת דופלקס,  כדי לענות למשל על הביקוש הגובר. זה יכול להוביל לשינוי בנוף הדיור הכולל, כאשר יותר דופלקסים הופכים לזמינים ועשויים להשפיע על הדינמיקה הכוללת של השוק.

יניב בן אלישע שמאי מקרקעין
יניב בן אלישע
E&Y שמאות מקרקעין

מנהל פורום שמאים ויועץ

יניב בן אלישע, בעלים – שותף במשרד בוטיק המתמחה בשירותי שמאות מקרקעין וייעוץ כלכלי בתחום ההתחדשות עירונית. שמאי מקרקעין וכלכלן בעל תואר ראשון (B.A) מאוניברסיטת בר אילן, מתגורר בראשון לציון, חבר בוועדת התחדשות עירונית של לשכת שמאי המקרקעין, בעל ניסיון במגוון תחומי השמאות לרבות הערכות שווי למגזר הפרטי למגוון מטרות וכלה בשומות לגופים ממשלתיים כגון מבני ציבור, מעברי גבול יבשתיים, מתחמי מסחר ותעסוקה, מתחמים במסגרת הסכמי גג, קידום תב"ע ועוד.