enter-article מדריך שמאי רכב - אתר השמאים הגדול
שמאי מקרקעין » מאמרים וחדשות » מדריך שמאי רכב

מדריך שמאי רכב


על שמאי רכב אפשר לומר את המשפט הידוע, עדיף שהוא יהיה בצד שלנו ולא מולנו


על פי הערכות שונות יש בישראל מאות שמאי רכב, שמאים אלו עובדים ברובם כשמאי פרטיים הנשכרים מעת לעת על ידי גורמים שונים למדידות והערכות שונות, וחלקם עובדים תחת הגג של חברות ביטוח שונות ומהווים למעשה שמאי בית שלהם.
 

התפקידים של שמאי רכב
  שמאי רכב
הראשון, הוא יעריך את שווי הרכב לפני מכירתו. רוב האנשים לא משתמשים בשמאי לצורך זה אלא נשענים על מחירון רכב (מחירון שנוצר על ידי שמאי רכב לוי יצחק), אך במקרים מסוימים (למשל כאשר מדובר ברכב נדיר או ברכב מאובזר שמחירו במחירון נמוך מהשווי האמיתי שלו) אז יידרש שמאי רכב לקבוע את מחירו.
 
המקרה השני בו נשתמש בשמאי רכב , הוא גם המקרה הנפוץ ביותר לשירותיו, זה במקרה ורכבנו יינזק או ייפגע.

כאשר נתבע את הביטוח נרצה את הערכתו של שמאי רכב בדבר שווי הנזק, שווי הטיפול ושווי הרכב לאחר תיקונו, עם ירידת הערך שלו בעקבותיהם.

במקרה הצורך יתן שמאי רכב גם חוות דעת של מומחה בבית משפט כעדות. 

שמאי רכב גם רשאי לבדוק האם מדובר על נזק שמכוסה על ידי פוליסת הביטוח והאם ננקטו כל אמצעי ההגנה הנדרשים בעת התאונה כדי למנוע אותה, בהתאם למה שהוסכם בפוליסה.
 

כיצד הופכים להיות שמאי רכב

בניגוד למה שנהוג לחשוב, שמאי רכב הוא מקצוע תיאורטי ולמרות ששמאי רכב מכיר את המכניקה של הרכב אין הוא מוסכניק כפי שמוסכניק איננו שמאי רכב. 

שמאי רכב הוא מי שקיבל תעודת מוכרת של מוסד אקדמאי בתחום. על מנת ללמוד מקצוע זה צריך 12 שנות לימוד, רישיון נהיגה, היעדר רישום פלילי, ותעודת סוג 2 או סוג 3 במכונאות ופחחות רכב.

לימודים בתחום שמאות רכב נמשכים שנה עד שנתיים, במסגרתם לומדים לוחות שמאות, תורת שמאות, ביטוח, חקירת תאונות, עריכת דוחות, דיני תעבורה, וכן את מבנה הרכב וחשמל רכב. בסיום הלימודים נדרשים הסטודנטים לעבור מבחנים של משרד התחבורה כדי לקבל תעודה של שמאי רכב.

על מנת לעסוק בתחום יש להיות ברשום באיגוד השמאים.
 

כמה דברים שצריך לדעת בטרם פונים אל שמאי רכב
  • תמיד יש לפנות אל שמאי רכב מוכר וידוע.
  • למרות שבעלי מוסכים רבים נוטים לחשוב שהם שמאים, הם לא והחוק אוסר עליהם לתת הערכות נזק.
  • שמאי רכב חייב לראות את הרכב, מבפנים ומבחוץ. אל תעבדו עם שמאי רכב שמבקש מכם לתאר לו את הנזק בטלפון.
  • תדרשו משמאי רכב להגיש לכם דו"ח מפורט וברור על מידת הנזק שנגרם לרכב, עלויות עתידיות וכן הסבר מפורט ומנומק על ירידה בערכו.
  • במידה ושמאי רכב עשה עבודה לא טובה, נהג איתכם בחוסר הגינות, אל תהססו לפנות אל לשכת השמאים וליידע אותם בכך. הלשכה כבר תדע לנקוט נגדו צעדים משמעתיים.

עלות העסקת שמאי רכב
 
שמאי רכב גובים לרוב אחוז מסוים מעלות הנזק, שהדבר תלוי בשיקול דעתו של השמאי ובאופי הנזק שאותו הוא בודק. בנוסף השמאי גובה על העלויות השונות הנוצרות בעת העבודה, למשל עלויות נסיעות,  תיעוד, עלויות הדפסה וכדומה. במקרה של שמאות  למשאיות וציוד טכני הסכומים יעלו וינועו בין 1800 ל-12,00 שקל.




עוד באותו נושא

שמאים - הצד המשפטי

שמאים - הצד המשפטי

למעלה מ-90% מן הדיונים המשפטיים בהם מופיע שמאי כעד מומחה, הצד הנגדי (התובע או הנתבע בהתאמה) מציגים עד מומחה מטעמם הנתון המדהים הזה נכון...

מה זה תיווך, על מה אחרי מתווך ולמי כדאי להיעזר בו

מה זה תיווך, על מה אחרי מתווך ולמי כדאי להיעזר בו

מתווך דירות הוא איש מקצוע המתמחה בהנחיית עסקאות נדל"ן, דווקא בשוק השכירות. הם פועלים כמתווכים בין בעלי דירות לשוכרים, ועוזרים לשני הצדדים...

תוכנית חשמל לבית - הדגשים החשובים שאסור לפספס

תוכנית חשמל לבית - הדגשים החשובים שאסור לפספס

מעגלים חשמליים לבית הם עמוד השדרה של כל מערכת חשמל למגורים. חיוני שתהיה לך הבנה בסיסית של איך זה עובד כדי להבטיח את הבטיחות והיעילות של תוכנית...

כל מה שצריך לדעת על לימודי שמאות

כל מה שצריך לדעת על לימודי שמאות

כחלק מתהליך האקדמיזציה של מקצועות חופשיים בשוק, עבר גם תחום שמאות תהליך דומה וכיום על מנת לעסוק בשמאות מקרקעין או רכב, נדרש להיות בעל השכלה...

מדריך שמאי מקרקעין

מדריך שמאי מקרקעין

בישראל רשומים כיום 1557 שמאי מקרקעין על פי מועצת שמאי מקרקעין הפועלת תחת משרד המשפטים. שמאים אלו הינם היחידים שיכולים לעסוק בתחום על פי חוקי...

string(23) "categoryשמאי רכב"